Různá metodika výzkumů
Návrhy výzkumných projektů by se měly mezioborově prolínat. Ať už jde o propojování technických a netechnických oborů nebo o mezioborovou spolupráci například umění a sociálních věd, zapojení firem, neziskové a kulturní sféry apod. Meze se rovněž nekladou výzkumné metodice. Lze použít klasické výzkumné metodiky jednotlivých oborů stejně jako experimentální a nové přístupy, jako je třeba design thinking, participace a další. Anebo umělecký výzkum, který má oproti ostatním svá specifika a v Evropě je nově se rozvíjejícím odvětvím s patřičnou podporou. „Odlišnost uměleckého výzkumu od hlavního výzkumného diskurzu tkví zejména v tom, že uznává umělecké metody a subjektivitu jako relevantní a rovnocennou součást výzkumu a umělecké dílo jako jeho výstup,“ popisuje Marcel Kraus.

V každém případě musí návrh projektu splňovat následující principy výzkumu a vývoje:
1/ novost – nabízet inovativní řešení, které je ve svém kontextu a prostoru nové anebo stávající řešení posouvá dopředu
2/ kreativita – jedná se o neotřelý přístup s výrazným tvůrčím procesem
3/ nejistota – zvažování možností nedosažení výstupu nebo cíle a návrh preventivního opatření
4/ systematičnost – jasný plán projektového vedení, zajištění spolufinancování a celkové správy financí
5/ reprodukovatelnost – zaznamenání a dokumentace nových poznatků a jejich uchování pro další účely
Výstupy
Jak vyplývá z výše uvedeného, výstupy mohou být uplatnitelné na trhu nebo mimo trh. Alfou a omegou je pochopit, že výstup má být nástrojem, který probouzí pozitivní změny díky tomu, že je využíván. Těmito „nástroji“ mohou být aplikace pro mobilní telefony, divadelní hra pro děti se specifickými potřebami, vzdělávací materiály, odborné články, patenty, workshopy, výstavy nebo cokoli z produkce kulturně-kreativních odvětví. V rámci projektu by druh výstupů měl být
právě takový, aby naplnil záměr projektu; nemělo by jich být ani více (abychom neplýtvali veřejnými penězi), ani méně (abychom nesnižovali možný dopad výzkumu). Podmínkou je, že výstupy musejí být koncovým produktem činností výzkumu a vývoje. Každý takový výstup lze pak zařadit do existujících rejstříků RIV nebo RUV.

Hodnocení
Hodnocení projektů trvá zhruba do podzimu a návrhy procházejí několikastupňovým hodnoticím procesem. Maximální výše podpory je stanovena na hranici 3 milionů Eur, průměrná očekávaná podpora na jeden projekt je kolem 5 milionů Kč. Finanční prostředky určené pro první veřejnou soutěž umožnily podpořit všechny doporučené projekty. Ačkoli byla z hlediska přihlášených projektů úspěšnost první veřejné soutěže nadprůměrná, počet neúspěšných návrhů projektů byl enormní. Mnoho z nich nebylo podpořeno kvůli tomu, že neobsahovaly přístupy společenských a humanitních věd nebo umění, projekty neprokazovaly patřičnou novost, nesplňovaly principy výzkumu a vývoje, množství výstupů bylo předimenzováno nebo nebylo jasné proč, komu a jak by měly výstupy sloužit.
Aby se letos zamezilo velkému počtu zamítnutých žádostí, uspořádala TA ČR v několika českých městech semináře. Ty měly objasnit potřebné náležitosti k podání žádosti a podnítit zástupce humanitních, společenských a uměleckých oborů k účasti v další veřejné soutěži. Diskuse na seminářích sloužila jako vzájemná zpětná vazba mezi manažery Programu ÉTA a uchazeči o podporu. Z publika zaznívaly žádosti o uspořádání matchmakingového setkání. TA ČR proto přichází s novým konceptem pro komunikaci s názvem #TACRship ÉTA (ship = Spolupráce, Hledání, Inspirace, Podpora), který má za cíl podpořit vznik otevřené komunity zájemců o účast v programech TA ČR.
Musí to dávat smysl
Závěr pražského semináře Marcel Kraus lakonicky okomentoval slovy, že projekty musejí zkrátka dávat smysl. A to na mnoha úrovních. Důležité jsou jasná vize, dobře zvolené nástroje pozitivní změny a znalost cílové skupiny či místa. Aby projekt v Programu ÉTA uspěl, chce to částečně změnit nejen zavedené myšlení, ale začít jinak i jednat. Mnohdy totiž nestačí jen léčení toho, co nefunguje, ale jde také o vytváření nových hodnot, které přispějí k pozitivní změně naší společnosti.
Vloženo:
Odkazy: https://www.tacr.cz/index.php/cz/programy/program-eta/druha-verejna-soutez-eta.html
https://www.tacr.cz/index.php/cz/programy/program-eta.html
https://www.tacr.cz/dokums_raw/novinky/180514_ETA_matchmaking.pdf
Text: Kateřina Přidalová
Obrázky: prezentace TA ČR
2 % na umění do veřejného prostoru
O jednom procentu na umění do veřejného prostoru jsem již psali. Praha chce ale dávat procenta dvě. Co ji k tomu vede a jak to bude fungovat v praxi? Nová koncepce umění ve veřejném prostoru hlavního města vzešla ze spolupráce Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR), Galerie hlavního města Prahy (GHMP) a Magistrátu hlavního města Prahy (MHMP).
Tancem na násobilku
Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA vzniklo v roce 1999 s cílem podpořit rozvoj současného tance a souvisejících uměleckých oborů v České republice. Hlavním záměrem organizace je pomáhat současnému tanci zapojit se do mezinárodního kontextu a otevírat mezioborovou spolupráci a diskusi mezi laiky i profesionály. S ředitelkou Marií Kinsky jsme si povídaly o vzdělávacích aktivitách zaměřených na děti.