Knihy a tisk
- Mapování kulturních a kreativních průmyslů, 2016 -
„ČR se ve vydávání knih v přepočtu na počet obyvatel řadí do první světové desítky.“
„Koncentrace knižních megastorů a velkých knihkupectví v centru Prahy je dnes v Evropě srovnatelná pouze s Londýnem.“
„I přes snížení sazby DPH na 10 % (v roce 2015) mají vyšší DPH na knihy jen země jako Albánie, Ukrajina, Bulharsko nebo Chile.“
„Jen malé procento autorů se dokáže svou činností uživit. Také čeští překladatelé vycházejí v celoevropském srovnání jako jedni z nejhůře placených ve svém oboru.“
„Podpora vydávání dětských knih činí zhruba 800 tisíc Kč ročně, což je v průměru 33 Kč na jeden výtisk dotované knihy. To je méně než stát za tutéž knihu vybere v případě jejího prodeje na DPH.“

-
Silná tradice knih a čtenářství v ČR – český čtenář čte relativně hodně.
-
Prosazení a zavedení snížené sazby DPH na knihy na 10 %
(od 1. 1. 2015). -
Existence velkého množství nakladatelských subjektů, nabízejících širokou škálu autorů, žánrů, typů publikací atd.
-
Poměrně široká nabídka českých knih.
-
Kvalitní a zapálení redaktoři a editoři v nakladatelstvích.
-
Přetrvávající prestiž knihy jako artefaktu a s tím související péče o ni na straně nakladatele i čtenářů.
-
Existence systému dotačních programů pro podporu literatury.
-
Relativní finanční stabilita distribučních společností – již nedochází k velkým a nedobytným dluhům vůči nakladatelům.
-
Literatura pro děti a mládež je rostoucí segment trhu – díky medializaci tématu dětského čtenářství a čtenářské gramotnosti si rodiče začínají uvědomovat nutnost vést děti ke čtení.
-
Rozvoj trhu s audioknihami a e-knihami.
-
Tradice a existence vysokého počtu knižních antikvariátů.
-
Tradice a poměrně velké množství literárních kaváren.
-
Vznik obsahově i formou nových přínosných projektů zaměřených na zvyšování čtenářství a propagaci literatury (festivaly Tabook a Knihex, projekty Veršomat, Poeziomat, Recykliteratura, Měsíc autorského čtení, Noc literatury, Akademie Literárních novin ad.).
-
Existence značného počtu literárních soutěží.
-
Poměrně dobrá úroveň literární kritiky, veřejná podpora literárních časopisů.
-
Hustá síť veřejných a specializovaných (odborných) knihoven.
-
Tradice domácích knihoven a jejich doplňování.
-
Systém oborového vzdělávání knihovnických pracovníků.
-
Fungující benchmarking knihoven.
-
Programy na digitalizaci knih na státní i regionální úrovni.

-
Relativně vysoká cena knih, v poměru k průměrné mzdě kontinuálně stoupá.
-
Neustále klesající počet prodaných výtisků jednoho titulu, a naopak růst množství prodaných výtisků globálních bestsellerů, čímž se odčerpávají finanční možnosti trhu.
-
Další tlak na cenu kvůli nižším nákladům knih, cena je kompenzována nízkou a stagnující odměnou pro překladatele, autory a další nakladatelské pracovníky.
-
Chybějící odpovídající legislativa u e-knih (zásadní otázkou zůstává, zda e-knihu považovat za službu, či za zboží), upravující např. půjčování e-knih v knihovnách, povinnost povinného výtisku atd.
-
Nedostatečný objem financí a pro dotační programy zaměřené na dlouhodobou podporu tvorby a překladatelské činnosti.
-
Nekoncepční přístup Ministerstva kultury k propagaci a prezentaci české literatury směrem do zahraničí, neexistence literárního centra, zaměřeného na propagaci české literatury do zahraničí, která jsou tam běžná. (pozn.: České literární centrum založeno v r. 2017)
-
Slabá pozice Svazu českých knihkupců a nakladatelů a dalších profesních organizací v rámci oboru i v širším společenském kontextu.
-
Omezené možnosti spisovatele věnovat se literatuře profesionálně.
-
Nízká míra kompenzace autorům za absenční půjčování knih prostřednictvím knihoven.
-
Neexistence podpory vzniku literatury pro děti a mládež ze strany MŠMT, které nemá např. ani vytvořený program pro nákupy knih do školních knihoven.
-
Ohrožená pozice kamenných knihkupectví.
-
Nedostatečné množství finančních prostředků pro veřejné knihovny, na nákup knih, digitalizaci apod.
-
Nedostatečný prostor věnovaný české tvorbě a produkci v médiích, především veřejnoprávních.
-
Nedostupnost (špatná distribuce) univerzitní produkce (v podstatě pouze na konferencích, v univerzitních knihovnách atp.).
-
Charakter komisního prodeje, kdy největší riziko leží na nakladateli, a velký počet distributorů, který nevede ke snižování rabatu, ale k administrativní zátěži, protože musí knihkupec jednat s mnoha subjekty, z nichž každý pokrývá jen část produkce.
-
Slabý marketing a PR knihoven.
Jak můžete knihám a tisku pomoci? Co konkrétně jim prospěje?
1/
Vznik Českého literárního centra
Oproti jiným státům Evropy chybí v České republice literární centrum. Nutnost jeho založení pramení z potřeby efektivně sjednotit a prohloubit prezentaci a propagaci současné české literatury směrem do zahraničí. Ktitika odborné veřejnosti v poslední době poukazuje především na celkovou nekoncepčnost mající za následek čím dál zřetelnější zaostávání ČR za zeměmi regionu (viz např. polský systém v podobě Institutu knihy), nízkou efektivitu a mrhání finančními prostředky. Nekoncepčnost systému spočívá v rozdělení aktivit mezi několik institucí, kdy každý ze subjektů svým dílem přispívá k propagaci české literatury, nicméně chybí jasně stanovené priority a např. propagační materiály vycházející z těchto institucí se často dublují, nemají jednotný vizuální styl, záměr nebo dramaturgii. Literární centrum představuje místo pro propagaci a kultivaci literatury, čtení, dialogu a svobody slova obecně. Je to místo, kde literatura vzniká a zároveň se stává součástí domácího i zahraničního veřejného prostoru. Roli v propagaci české literatury v zahraničí může doplnit i role středobodu domácího literárního života, kdy aktivity centra poskytují služby čtenářům, autorům, překladatelům, zahraničním bohemistům a dalším pracovníkům pohybujícím se v oblasti literatury.
Pozn: České literární centrum vzniklo k 1. lednu 2017, http://www.czechlit.cz/cz/ceske-literarni-centrum/.
2/
Kompletní veřejná bibliografická databáze dostupných českých knih
Vytvoření bibliografické databáze typu Books in Print, napojené na mezinárodní projekt Arrow (Accessible Registries of RightsInformation and Orphan Works towards Europeana, www.arrow-net.eu), umožní orientaci koncových zákazníků v aktuální nabídce, nabídne knihovnickým systémům potřebná metadata, umožní získávat informace o osiřelých dílech a usnadní tak digitalizaci. Cílovými skupinami projektu jsou široká veřejnost, knihkupci, nakladatelé a knihovny.
Taková databáze umožní čtenářům najít na internetu konkrétní titul i s konkrétním umístěním u knihkupce, který ho má v nabídce, knihovny pak budou moci zjistit, je-li daný titul ještě pod ochranou autorských práv, lze-li ho digitalizovat atp.
3/
Katalog Nejlepší knihy dětem
Vytváření každoročního katalogu nejlepších a nejvhodnějších knih pro děti umožňujícího orientaci v původní české produkci pro rodiče, školy, knihkupce a knihovny. Webové stránky každoročně uveřejní odbornou komisí vybrané tituly, zároveň vznikne tištěná verze katalogu, který bude distrubuován do škol, knihoven i knihkupectví.
4/
Autoři do knihkupectví
Zajišťování besed a autogramiád v českých knihkupectvích a v jejich rámci umožnění účasti a odměňování autorů. Díky tomu posílení role knihkupectví jako kulturních míst a posílení prestiže současných českých autorů.
Další články
Reklama
Reklama staví na kreativitě a úzce spolupracuje s kreativními obory, jako jsou grafický design, interaktivní média a audiovizuální výroba.
Film
Filmový průmysly představuje jeden z mladších kreativních průmyslů, jehož současný význam souvisí s rostoucím vlivem obrazové kultury ve všech oblastech našeho života.(…) film je zároveň uměním i masovou kulturou, vyznačuje se vysokou atraktivitou a silným potenciálem pro ovlivňování i lobbing.
Scénická umění
Scénická umění mají značné výhody – jsou ekonomicky flexibilní, bez investic nemizí, jsou vesměs ekologická, nedevastují přírodní zdroje, nejsou na nich závislá. Umělecké krize nijak neohrožují společnost.
Digitální obsah
Digitální obsah (software) a odvětví na něm založené mají schopnost vytvářet pracovní příležitosti, podporují digitální gramotnost a rozvoj potřebných dovedností, neboť komerční, veřejné, sociální a zdravotní služby, vzdělávání a politický život se stále více přesouvají na internet.